Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2015

Kisah Bayi di Tinggalkan di Masjid BCH, Rawang

Rawang: Bayi lelaki yang masih bertali pusat ditemui selamat di dalam bungkusan beg kertas Vincci yang ditinggalkan di atas hud kereta di Masjid An Nur (Cahaya Iman) Bandar Country Homes, Rawang, 9.15 malam.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Ali Ahmad berkata, bayi terbabit ditemui seorang lelaki berusia 64 tahun selepas menunaikan solat Isyak sebelum memaklumkan kepada jemaah masjid berhubung penemuan bayi berkenaan.

"Bayi itu ditemui dalam keadaan sihat dan selamat sebelum ianya dibawa lelaki terbabit yang juga pesara polis ke klinik berdekatan untuk pemeriksaan," katanya ketika dihubungi pihak media.

Beliau berkata, siasatan awal tidak menemui saksi yang melihat bayi terbabit ditinggalkan di atas hud kereta dan orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi balai polis berhampiran.

Ali berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan.

Bayi ini telah diberikan nama Mohd Nur Iman oleh jemaah masjid sempena nama Masjid Cahaya Iman, Bandar Country…

6 reasons why you should never skip breakfast

Here are some reasons why you should eat the most important meal of the day.

1. RECHARGE!When you wake up, your body has just finished a natural self-repair mechanism and it is famished. Eating breakfast gives a fresh recharge to your system! An ideal breakfast should contain a good balance of protein, carbohydrates, nutrients and vitamins to recharge your system and enable it with the energy to go further.

2. STAY HAPPYYou will find yourself being able to smile more after a nutritious breakfast because a good breakfast has been shown to relieve stress and lessen irritability. A happy stomach makes a happy person!

3. CONTROL YOUR WEIGHT!Having a healthy breakfast kick starts your metabolism which in turn assists in weight control. If you don’t have your breakfast, your body may go into conservation mode and it’ll be harder to regulate weight.

4. FOCUS BETTERYour mind needs energy too! Breakfast doesn’t only wake the body up physically but also mentally. When your body gets the energy it …

5 Tips Menyusukan Bayi Di Khalayak Ramai

Ada kalangan ibu-ibu yang menyusukan berasa tidak selesa bila menyusu di khalayak ramai. Namun harus diingat kita bukan buat SALAH. Malah patut berasa bangga kerana komitmen yang tinggi untuk keperluan bayi yang tidak semua orang mampu membuatnya.

Kadang-kadang bila kita menyusu di khalayak ada mata-mata yang memandang. Tapi rasa itu zaman batu dulu lah, sekarang ni ramai ibu yang ada pelbagai kesedaran dan juga kemudahan seperti nursing wear dan nursing cover tu secara tak langsung boleh menutup segala yang tak perlu dilihat.

Bukan mudah seorang ibu nak bagi komitmen yang tinggi macam ni, memang tabik hormat pada mereka semua. Sebab masa ni ibu banyak kena fikirkan keperluan bayi dari diri sendiri. Nak beli baju mesti yang memudahkan untuk menyusu, tak bolehlah beli jubah yang tiada kemudahan nak menyusu. Takkan nak tarik ke atas jubah tu kalau anak nak menyusu kan. Itulah pengorbanan wanita yang tiada tolok bandingnya.

Bahkan bukan setakat baju, bra pun kena beli yang mesra untuk penyu…

TLDM sudah kenal pasti anggota yang terlibat IS

Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sudah mengenal pasti beberapa anggotanya yang dipercayai terlibat dengan kumpulan militan IS.

Panglima TLDM Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar berkata pihaknya sedang bekerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi melakukan siasatan terperinci berhubung perkara itu.

"Kita telah menarik mereka untuk disoal siasat dan mendapat bantuan daripada polis untuk melaksanakan siasatan terperinci. Kita juga dimaklumkan pihak polis bahawa hasil siasatan mereka terhadap kumpulan itu ada mengaitkan anggota TLDM.

"Dalam hal ini, kita merelakan mereka (anggota TLDM) untuk disoal siasat dengan harapan kegiatan IS ini dapat dihapuskan secara keseluruhan.

"Kita selalu mengingatkan anggota kita pada setiap kali khutbah (Jumaat), ceramah dan perjumpaan bahawa kumpulan IS ini adalah ancaman kepada negara," katanya.

Abdul Aziz berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menghadiri Istiadat Perbarisan dan Mengarak Panji-Panji bersempena Sambutan Hari…

Benarkah tidak wujud komplot tukar PM dan TPM ?

Menurut ahli parlimen Johor Bahru, Tan Sri Shahrir Samad, buat masa ini tidak wujud sebarang gerakan di kalangan ahli UMNO untuk menukar presiden dan timbalan presiden parti.

TS Shahrir selaku Pengerusi BNBBC berkata, memang ada dakwaan terdapat usaha untuk mengubah pucuk pimpinan parti dan kerajaan tetapi itu hanyalah spekulasi semata-mata. Katanya, dakwaan itu timbul disebabkan kebebasan berfikir dimiliki semua pihak sehingga meramalkan pelbagai perkara termasuklah mengenai BN dan UMNO.

Menurut TS Shahrir, buat masa ini tiada pihak mahu sama ada Najib diturunkan, sementara Muhyiddin dinaikkan.

Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC) itu berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan kononnya UMNO mengambil ketetapan meminta pemimpin tertinggi parti melepaskan kesemua jawatan di dalam parti dan Kerajaan.

“Kita tidak boleh menyekat (mereka) daripada meramal atau membuatkan pelbagai andaian (kononnya hendak turunkan Najib dan naikkan Muhyiddin, dan kini ada pula henda…

Keadaan Selepas Ribut di Taman Ehsan Kepong

Beginilah keadaan kawasan disekitar Taman Ehsan, Kepong semalam selepas dilanda hujan ribut petang semalam. 










An economist demonstrates how taxes affect income inequality simply using Lego bricks, a

Do taxes actually help bridge the wealth gap? Kinda.
One of the most common tools in adjusting the wealth gap is the tax code.
Some more liberal economists argue that the tax code doesn't put enough of a burden on the country's top earners. On the other hand, some conservative economists make the argument that if top earners didn't have to pay so much in taxes, they'd be able to spend their money directly within the economy, which would (in theory) result in a healthier economy with a smaller gap. 
But let's take a look at the current tax system. Does it actually shrink the gap between the rich and the poor?
A little.
In a video for the Brookings Institution, David Wessel uses Lego bricks to illustrate the tax system.
Each stack represents the average income before taxes for each 20% segment of the population.

The bottom 20% of Americans (baristas, fast food workers) made $14,248 before taxes.
The next 20% (massage therapists, substance abuse counselors) made around $35,55…

Ponzi scam suspect tries to flee nation

Another suspect in a major transnational Ponzi scheme which allegedly swindled more than 100,000 people out of 20 billion baht has been arrested while leaving the country, police say.
Pol Lt Gen Suwira Songmeta, an assistant national police chief, said Nong Khai police caught Namonphan Tharabundit at Nong Khai province yesterday while she was preparing to flee.
Ms Namonphan holds 9,000 shares with an estimated value of 900,000 baht in Ufun Store Co, which was legally registered to operate as a direct-sales company but had run its business in an unethical way.
The Ponzi scheme run by Ufun had allegedly swindled about 110,000 people out of more than 20 billion baht.
A preliminary examination found Ms Namonphan was authorised to sign the company's documents, Pol Lt Gen Suwira said.
Evidence also showed she had conducted 80 money transfers with a value of 116 million baht from Ufun to several companies between June and November last year, he added.   
Police investigators are working closel…

Kedai Makan Bajet di Bangsar

Rasa-rasanya, ada tak kedai yang offer untuk harga makanan termasuk minuman bawah RM 15 di Bangsar ?

Ah Bangsar! The ‘burb of a thousand flashy car owners with not a sen of sense between them. The place where it still counts to be seen.

It’s home to more urbane joints than you can shake a stick at, but what happens when you’re a lowly employee who works in the vicinity, but does not have a Bangsar-ite’s spending power? With the GST right around the corner, is it possible to spend RM15 or less on a real meal?

Happily, the answer is yes. These are the places… Unsurprisingly, none of them are in Bangsar Village. Anda Boleh mencuba di Pak Abu Café, Jalan Telawi 3.

Pak Abu CaféCafé Pak Abu is a little known place located on the first floor of one of the shops on Jalan Telawi 3. The food is a bit slow, but it takes the cake for some really value-for-money home-styled Malay cooking.

There are set meals at RM10 which include a drink. The choices include steamed rice with fried chicken and gulai le…

Kenyataan Ahmad Maslan di Media Tidak Melambangkan CGPA Kebanggaannya?

Menurut pakar psikologi, emosi kebanyakkan rakyat terganggu dengan kenyataan Ahmad Maslan. 

Pakar berpendapat: Emosi rakyat negara ini yang terganggu dengan beberapa kenyataan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan berkaitan cukai barang dan perkhidmatan (GST).
Menurut Timbalan Pengarah Bahagian Pengurusan Psikologi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Dr Abdul Jalil Hassan, pelbagai pendapat rakyat terutama di media sosial dilihat proses biasa meluahkan perasaan yang normal bagi setiap manusia.
"Mereka akan menggunakan medium media sosial yang dilihat lebih mudah, selain diakui ia menjadi viral namun masih dilihat normal.
"Memang lumrah bagi manusia apabila rasa ditekan, mereka akan menyatakan rasa tidak puas hati namun ia hanya berbentuk sementara," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Dr Abdul Jalil mengulas keluhan masyarakat terutama di media sosial mengenai reaksi pelaksanaan GST.
Ia menjadi lebih 'panas' apabila Ahmad Maslan baru-baru ini mengeluarkan be…

Fakta Yang Akan Mengejutkan Anda Tentang Burger

Percaya tak ? anda telah memakan 1000 ekor lembu.

Jom tonton video ini


Since 1937, McDonald’s has been making a steady contribution to the American diet. But what started as a US-based burger joint has expanded across the globe, and its varied menu now includes everything from salads to shakes to breakfast sandwiches. But the Big Mac is one beloved meal staple that has a long standing on the McDonald’s menu, no matter what country you’re dining in. If you’ve eaten a Big Mac, however, you might not be aware of everything that made that burger happen.

6 reasons why you should never skip breakfast

Here are some reasons why you should eat the most important meal of the day.

1. RECHARGE!When you wake up, your body has just finished a natural self-repair mechanism and it is famished. Eating breakfast gives a fresh recharge to your system! An ideal breakfast should contain a good balance of protein, carbohydrates, nutrients and vitamins to recharge your system and enable it with the energy to go further.

2. STAY HAPPYYou will find yourself being able to smile more after a nutritious breakfast because a good breakfast has been shown to relieve stress and lessen irritability. A happy stomach makes a happy person!

3. CONTROL YOUR WEIGHT!Having a healthy breakfast kick starts your metabolism which in turn assists in weight control. If you don’t have your breakfast, your body may go into conservation mode and it’ll be harder to regulate weight.

4. FOCUS BETTERYour mind needs energy too! Breakfast doesn’t only wake the body up physically but also mentally. When your body gets the energy it …

Musa Hassan turut berpandangan, PDRM perlu siasat semua yang akan didedah Sirul

Menurut bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata PDRM seharusnya menyiasat apa sahaja dakwaan yang akan didedahkan bekas koperal Unit Tindakan Khas (UTK) Polis, Sirul Azhar mengenai ada pihak yang memberinya arahan bertindak di dalam kes pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu dan juga seharusnya mengambil kira semua pendedahan Sirul dan mengesahkan kebenaran setiap maklumat yang akan didakwa Sirul.

"Polis kena siasat apa sahaja dakwaan mengenai siapa yang menyuruhnya selain mengesahkan ia betul atau tidak, setiap perkara baru yang didedahkan perlu disiasat semula.

"Polis juga perlu mengesahkan dakwaan Sirul sama ada ia benar atau tohmahan semata-mata," katanya ketika bercakap kepada media.

Musa mengulas jawapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menyifatkan Sirul mengarut ketika di tanya wartawan mengenai dakwaan 'orang penting yang mempunyai motif' dalam kes itu yang masih bebas.

Dalam pada itu, Menteri Pertahanan Datuk Seri Hish…

Musa Hassan turut berpandangan, PDRM perlu siasat semua yang akan didedah Sirul

Menurut bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata PDRM seharusnya menyiasat apa sahaja dakwaan yang akan didedahkan bekas koperal Unit Tindakan Khas (UTK) Polis, Sirul Azhar mengenai ada pihak yang memberinya arahan bertindak di dalam kes pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu dan juga seharusnya mengambil kira semua pendedahan Sirul dan mengesahkan kebenaran setiap maklumat yang akan didakwa Sirul.

"Polis kena siasat apa sahaja dakwaan mengenai siapa yang menyuruhnya selain mengesahkan ia betul atau tidak, setiap perkara baru yang didedahkan perlu disiasat semula.

"Polis juga perlu mengesahkan dakwaan Sirul sama ada ia benar atau tohmahan semata-mata," katanya ketika bercakap kepada media.

Musa mengulas jawapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menyifatkan Sirul mengarut ketika di tanya wartawan mengenai dakwaan 'orang penting yang mempunyai motif' dalam kes itu yang masih bebas.

Dalam pada itu, Menteri Pertahanan Datuk Seri …

Mana Janji Ahmad Maslan, Harga Barang Turun Selepas GST?

Mari kita Tinjau selepas 10 hari perlaksanaan GST. Sejak berkuatkuasa pada 1 April lalu, Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sedikit sebanyak memberi kesan kepada cara perbelanjaan dalam kalangan masyarakat.

Ada yang terpaksa berbelanja lebih, ada juga yang terpaksa mengatur semula perbelanjaan kehidupan seharian mereka berikutan beberapa perubahan harga barang.

Tinjauan mediaI di sekitar ibu kota mendapati kebanyakan mereka kecewa dengan peningkatan beberapa harga barang selepas sepuluh hari pelaksanaan GST.

Bagi pelajar Wan Sabrina, 20, kenaikan caj perkhidmatan prabayar selepas GST adalah satu perkara yang mengecewakan.

“Saya berasa sangat kecewa kerana hari itu saya menambah nilai untuk telefon bimbit sebanyak RM45, kemudian saya dikenakan caj sebanyak RM2.70. Saya rasa perkara ini tidak patut.

"Dengan RM2.70 itu sebenarnya saya boleh membeli sesuatu yang lebih bagus. Contohnya dengan membeli makanan," ujar Sabrina.

Selain itu pelajar Aishah Aznam, 20, juga mengeluh dengan k…

Hotel DoubleTree kini dijual kepada Royal Group, RM388 Juta

In line with plans to expand across the region, the Royal Group has entered into a sales-and-purchase agreement to acquire DoubleTree by Hilton Kuala Lumpur for RM388 million from a private real estate fund managed by BlackRock, media reported.With this latest acquisition, the privately held Royal Group will manage a range of properties across Singapore, Malaysia and Australia, comprising residential, industrial, shopping malls, hotels and office towers.Royal Group chairman Asok Kumar Hiranandani said: “Adding this property to our portfolio of preferred brands not only broadens our hospitality and lifestyle footprint in Malaysia, but also enables us to accelerate the growth of hotels across Asia.”Source: Reuters

Kisah Bayi di Tinggalkan di Masjid BCH, Rawang

Rawang: Bayi lelaki yang masih bertali pusat ditemui selamat di dalam bungkusan beg kertas Vincci yang ditinggalkan di atas hud kereta di Masjid An Nur (Cahaya Iman) Bandar Country Homes, Rawang, 9.15 malam.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Ali Ahmad berkata, bayi terbabit ditemui seorang lelaki berusia 64 tahun selepas menunaikan solat Isyak sebelum memaklumkan kepada jemaah masjid berhubung penemuan bayi berkenaan.

"Bayi itu ditemui dalam keadaan sihat dan selamat sebelum ianya dibawa lelaki terbabit yang juga pesara polis ke klinik berdekatan untuk pemeriksaan," katanya ketika dihubungi pihak media.

Beliau berkata, siasatan awal tidak menemui saksi yang melihat bayi terbabit ditinggalkan di atas hud kereta dan orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi balai polis berhampiran.

Ali berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan.

Bayi ini telah diberikan nama Mohd Nur Iman oleh jemaah masjid sempena nama Masjid Cahaya Iman, Bandar Country Home…

7 Sebab Mengapa Menangis Itu Baik

Air mata mengalir seringkali dianggap sebagai kelemahan, atau menunjukkan aib di hadapan orang lain. Orang yang menangis pun kerap kita anggap sebagai orang yang mudah terharu, lemah dan penakut. Padahal, menangis adalah baik untuk kesihatan, perasaan, dan kehidupan sekaligus. Apa manfaat menangis? Mari baca satu-persatu:

1. Air Mata Membantu Penglihatan. Dapat Melihat Dengan Lebih JernihKita patut rasa bersyukur masih mampu mengeluarkan air mata, kerana air mata membuatkan kita melihat. Beberapa fungsi air mata adalah melincirkan mata kita, serta mencegahnya agar tidak kering. Ingin tahu rasa sakit jika tiada air mata di mata? Cuba tak kedipkan selama satu minit, dan terus terang katakan bagaimana rasanya. Mata yang kering sememangnya tidak selesa dan terasa pedih. Jika berkepanjangan, mata boleh menjadi buta.

2. Air Mata Adalah Senjata. Senjata Perang Melawan Bakteria dalam MataTahukah anda bahawa air mata mengandungi lysozyme, anti bakteria yang mampu membunuh 90-95% bakteria pada ma…

20 Alasan Lelaki Mahu Hidup Bujang

1.”Duit lum cukup lagi”.
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!

2. “Nak beli kereta dulu baru nak kahwin”.
Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu.. .

3. ” Susah la nak cari yang berkenan dihati”.
Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ?da duit abangku saying, takde pitis sayangpun abis!

4.”Tak datang seru lagi kot”.
Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.

5.”Banyak sangat halangan”.
Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!

6.”Belum bersedia la”.
Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat. Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri…

Fahami 7 Perkara Haram Ketika Melakukan "Hubungan Intim" Suami Isteri

Perkahwinan adalah satu ikatan halal untuk melakukan hubungan suami isteri namun ia perlu bergantung kepada halal dan haram ketika bersama.

1. Haram jima’ ketika isteri haid, nifas dan wiladah.Jika bersetubuh pastikan putus haid, nifas dan wiladah dan selepas mandi hadas besar.

“Mereka bertanya kepadamu tentang haidh, katakanlah: “Haidh itu adalah suatu kotoran”, oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh, dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci, apabila mereka telah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (Surah Al-Baqarah : Ayat 222)

Dari Masruuq b.Ajda’i berkata: “Aku telah bertanya kepada ‘Aisyah tentang sesuatu yang boleh dilakukan seorang suami terhadap isterinya yang sedang Haid.” ‘Aisyah menjawab, Apa saja boleh, kecuali kemaluannya (bersetubuh). (Riwayat Bukhari)

2. Haram jima’ melalui jalan belaka…

The forgotten pyramids of Sudan

Sudan - More than 200km from the Sudanese capital Khartoum, the remains of an ancient city rise from the arid and inhospitable terrain like a science-fiction film set. Nestled between sand dunes, the secluded pyramids seem to have been forgotten by the modern world, with no nearby restaurants or hotels to cater to tourists.

The Nubian Meroe pyramids, much smaller but just as impressive as the more famous Egyptian ones, are found on the east bank of the Nile river, near a group of villages called Bagrawiyah. The pyramids get their name from the ancient city of Meroe, the capital of the Kingdom of Kush, an ancient African kingdom situated in what is now the Republic of Sudan.

Around 1000 BCE, after the fall of the 24th Egyptian dynasty, the Nubian Kingdom of Kush arose as the leading power in the middle Nile region. The Kushite kings took over and ruled much of Egypt from 712 to 657 BCE. In 300 BCE, when the capital and royal burial ground of the kingdom moved to the Meroe region, the pha…

Hotels, Restaurant: No Service Charge !

Hotels and restaurants are not allowed to charge Service Charge unless they have a Collective Agreement (CA) with their employees, Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Ministry (KPDNKK) secretary-general Datuk Seri Alias Ahmad said.

Restaurants that imposes a Service Charge will need to display a notice, he added.

"After analyzing the complaints received about Service Charge, the Ministry has decided that hotels and restaurants will not be allowed to charge Service Charge unless there is a CA between the employers and employees beside a notice on display if they impose a Service Charge," he told media.

Consumers can report premises that fail to abide to this to KPDNKK for further investigation.

"The analysis was done by Finance Ministry, Human Resource Ministry and KPDNKK as there is no regulatory on the implementation of GST. Hotels and restaurants that do not abide by this can be charged under the Price Control and Anti Profiteering Act, Trade Description Act (Akt…

Public Account Committee Call 10 Ministries Over Problematic Project

The Public Account Committee (PAC) will summon over 10 ministries, agencies and government linked companies (GLC) to clarify issues presented in the 2014 Attorney-General (AG) report (Series One) which was released in parliament today.

Among the ministries which are expected to be called includes the Finance Ministry, Housing and Local Government Ministry, Science, Technology and Innovation Ministry, Home Ministry, Defence Ministry, Finance Ministry, and Women, Family and Community Development Ministry.

PAC chairman Datuk Nur Jazlan Mohamed said that the issues touched by the committee does not involve large amount of funds, but it concerns ministries and agencies which have not previously been called up by the committee – including science, technology and innovation ministry (MOSTI), National Population and Family Development Board Malaysia (LPPKN) and Forest Research Institute Malaysia (FRIM) .

"It is our responsibility to look into these issues and probe further into the cases wh…

20 Amalan Yang Membuka Pintu Rezeki

Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat. Diantaranya:

1. Menyempatkan diri beribadah
Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi:
“Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)
2. Memperbanyak istighfar
Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah , yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Barang siapa memperba…

PM Masih Yakin, "The Silence Majority" Terus Menyokong Kerajaan

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau masih yakin bahawa kumpulan majoriti senyap atau "The Silence Majority" masih terus menyokong kepimpinan negara.

Perdana Menteri berkata beliau percaya bahawa majoriti senyap dalam kalangan rakyat tidak mudah terpengaruh dan percaya dengan apa sahaja agenda atau isu yang dibangkitkan oleh kumpulan ekstremis.

"Hanya sesetengah pihak seperti golongan ekstremis cuba mensensasikan isu-isu kecil dan memecahbelahkan kita. Kita tidak perlu tunduk kepada elemen negatif mereka.

"Kita harus ingat, integrasi dan perpaduan dalam kalangan kumpulan majoriti akan meletakkan Malaysia berada dalam keadaan yang harmoni, kukuh dan stabil pada tahun-tahun mendatang," katanya pada sambutan Rumah Terbuka Ugadi di Dataran Merdeka di sini, pada Ahad.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Turut hadir Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Dr Loga Bala Mohan, Presiden Parti Progresi…

Pemergian Dr Jamaluddin satu kehilangan buat negara - Al Fatihah

Menurut Menteri Besar Perlis Datuk Seri Azlan Man dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar, Allahyarham Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis yang terbunuh dalam nahas helikopter petang semalam sebagai pemimpin yang banyak berjasa kepada negara.

"Kemalangan ini sangat mengejutkan dan tidak diduga sama sekali. Saya menganggap kejadian ini sebagai takdir Allah SWT. Saya mengambil kesempatan ini mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham," kata DS Azlan. DS Azlan turut mendoakan agar roh Allahyarham ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman.

Sementara itu Abdul Wahid berkata kali terakhir beliau bercakap dengan Allahyarham melalui telefon pada pukul 2.40 petang Sabtu.

"Kami bekerjasama rapat dalam JPM (Jabatan Perdana Menteri) dan kerap berbincang dalam perkara yang ada kepentingan negara. Allahyarham adalah insan yang berjasa kepada negara dan kematiannya merupakan kehilangan kepada kerajaan dan negara," kata DS  Abdul Wahid.

Helikopter yang…

8 Perkara Penting Bila Berjumpa dengan Keluarga Si Dia

Semestinya, ramai yang berhasrat untuk berkahwin di usia muda tapi tidak cukup berani untuk menyatakan hasrat mereka ini terhadap keluarga masing-masing kerana niat murni mereka ini ditentang.

Apa yang anda tidak tahu ialah sebenarnya keluarga anda bukanlah hendak menghalang anda daripada berkahwin bahkan mereka galakkan anda berkahwin. Tapi kadang-kadang apa yang menghalang mereka daripada memberi ‘kelulusan’ untuk anda dan pasangan anda berkahwin di usia muda ini adalah kerana kurangnya keyakinan mereka terhadap anda berdua. Mereka menganggap anda masih mentah dan tidak cukup matang untuk mendirikan rumahtangga.

Oleh itu, anda hendaklah menyakinkan ahli keluarga anda dan si dia bahawa anda sudah bersedia berkahwin di usia muda. Yakinkan mereka anda berdua sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai suami isteri.

Di bawah ini, AA berikan 8 cara bagaimana untuk menyakinkan keluarga anda dan si dia untuk berkahwin di usia muda ini. :)

#1 Ya, saya bersedia untuk berkahwin di usia mud…

Customs and Telcos Reach Interim Compromise on GST

PUTRAJAYA: The Customs Department and telco companies are working to resolve the issue of Goods and Services Tax (GST) charged to top up prepaid phone cards, so as not to burden the rakyat.

An interim compromise was reached following a meeting yesterday, where the telecommunication companies will be allowed to charge the 6% GST for a period of three months, provided subscribers are given more airtime and texting quota.

After three months, the department will negotiate with the telcos for a permanent solution.

Customs GST division director Datuk Subromaniam Tholasy said yesterday that this was the culmination of discussions held between the Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Ministry, Customs and all telcos, after it received numerous complaints on the matter on April 1.
Telco issues topped the statistics for GST complaints yesterday, at 44%.

Subromaniam said telcos were given two choices during the discussions.

“The choices were either they fix the price as it was earlier or inc…

Recommendations by outbrain